Argumenty przemawiające za dietą bogatą w błonnik

Argumenty przemawiające za dietą bogatą w błonnik są przekonujące. Właś-ciwości ochronne zdają się mieć szczególnie takie warzywa, jak kapusta, brokuły, brukselka i kalafior, prawdopodobnie ze względu na jednoczesną dużą zawartość witaminy A, witaminy C i mikroelementów, a przy tym błonnika.

Niektórzy twierdzą, że przed rakiem jelita mogą nas chronić witaminy C i E, ponieważ jako przeciwutleniacze zapobiegają przemianie tłuszczów w nitrozoa- miny, które są potencjalnymi czynnikami rakotwórczymi. Jest to teoria ciekawa, ale – jak dotychczas – nie udowodniono, że prawdziwa.

Jakie jeszcze czynniki wydają się sprzyjać powstawaniu raka jelita? Nadmiar słodyczy, nadwaga oraz żywność „zatruta” niewłaściwie stosowanymi w rolnictwie środkami chemiczznymi. Również zanieczyszczenia środowiska, w jakim się przebywa, o czym może świadczyć zwiększony wskaźnik zachorowań wśród niektórych grup robotników, np. mających kontakt z olejami chłodząco-smaru- jącymi, oraz wśród strażaków narażonych na wdychanie dymu.

W związku z powyższym, żeby zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka okrężnicy i odbytnicy, zaleca się dietę bogatą w błonnik, znajdujący się w pełno- ziarnistym pieczywie, kaszach, świeżych owocach oraz warzywach, i zawierającą nie więcej niż 30 procent tłuszczów (łącznie we wszystkich produktach).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie