Bakterie znajdujące się w jelicie grubym

Ostrzegam jednak przed entuzjazmem nowicjusza i przestawieniem się z dnia na dzień na spożywanie niemal wyłącznie produktów zawierających błonnik. A jeśli ktoś ma dolegliwości trawienne lub organiczne zmiany w przewodzie pokarmowym, niech najpierw zasięgnie porady lekarza. W przypadku zwężenia z jakiegokolwiek powodu światła jelit dieta błonnikowa zaszkodzi.

Kilka lat temu jedna z moich pacjentek, długoletnia zwolenniczka zdrowej żywności, spytała mnie, czy powinna wzbogacić dietę o produkty zawierające błonnik. Bardzo ten pomysł poparłem, nie doceniając jej entuzjazmu. Pacjentka pospieszyła do sklepu ze zdrową żywnością i przyniosła do domu bochenki razowego chleba, słoiki z otrębami, kartony płatków, torby orzeszków itd. i ochoczo zabrała się do jedzenia. Po tygodniu odwiedziła mnie bardzo zawiedziona. „Coś panu powiem o tej pana diecie. Może jest ona dobra dla Afrykańczyka, ale dla Amerykanina jest okropna. Odkąd zastosowałam się do pana rady, dokuczają mi ciągłe skurcze żołądka, biegunka i wzdęcia”.

Każdemu grożą takie problemy, jeśli równie żywiołowo podejdzie do diety błonnikowej. Bakterie znajdujące się w jelicie grubym rozkładają błonnik i wy-twarzają przy tym metan (ten sam gaz, który wydzielają zgniłe jajka). Przy tej diecie gromadzi się więc w jelitach odpowiednio więcej gazów, ale z czasem organizm przyzwyczaja się do błonnika, tak że objawy (jeżeli w ogóle wystąpią) nie są dokuczliwe. W każdym razie należy spożywanie błonnika zaczynać od małych dawek i stopniowo je zwiększać, aż się dojdzie do optymalnych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie