Co jeszcze można zrobić, aby ustrzec się przed osteoporozą?

Co jeszcze można zrobić, aby ustrzec się przed osteoporozą? Już wspomina-łem, że papierosy pogarszają sprawę. Podobnie duże ilości alkoholu, czego następstwem jest albo deficyt wapnia, albo niedożywienie typowe dla ludzi nadużywających trunków.

I jeszcze kilka rad dotyczących diety. Wprawdzie ważne jest spożywanie białka i błonnika, ale nadmiar każdego z nich odbija się niekorzystnie na poziomie wapnia w organizmie. Podobnie może działać nadmiar soli, kawy, napojów typu cola, witaminy A i pokarmów zawierające fosfor. Nie znaczy to, że należy ich w ogóle unikać. Po prostu nie można z nimi przesadzać kosztem innych składników diety.

Również brak ruchu sprzyja rozwijaniu się osteoporozy. Masa kostna wy-tworzona w organizmie kobiety przed trzydziestym piątym rokiem życia zdecy-dowanie wpływa na odporność na osteoporozę w krytycznym z tego punktu widzenia okresie przekwitania. Im większa wspommniana masa, tym mniejsze zagrożenie osteoporozą. Najlepszą zaś metodą powiększenia masy kostnej to, poza dietą, są regularne ćwiczenia fizyczne. Obciążanie kości, podobnie jak mięśni, wysiłkiem fizycznym stymuluje wchłanianie starych komórek i wymie-nianie ich przez nowe. Człowiek przykuty do łóżka traci aż 4 procent masy kostnej miesięcznie. Jest to jeden z głównych powodów, dla których każemy pacjentom szybko wstawać po operacjach i zawałach serca. Jednak nie tylko ludziom starym i obłożnie chorym utrzymywanie dobrej kondycji fizycznej pomaga zachować wapń w kościach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie