Czym jest dieta wysokobłonnikowa?

Postaraj się spożywać przynajmniej około 30-40 g błonnika dziennie. Jaka dieta może zapewnić taką ilość? Taka, która zawiera wyłącznie pieczywo razowe zamiast białego, dużo świeżych owoców i surowych lub gotowanych warzyw, zaś minimalną ilość (jeśli w ogóle) cukru rafinowanego. Niezbędny jest dodatek otrąb -np. do codziennej śniadaniowej porcji płatków lub soku pomarańczowego. Zaczyna się od łyżeczki otrąb i stopniowo zwiększa porcję do trzech łyżek stołowych dziennie.

Cztery kromki chleba razowego dziennie to około 12 gramów błonnika. Dostępne są na rynku smaczne „zdrowe herbatniki” zawierające błonnik celulozowy. Wielu moich pacjentów zjada 4-5 takich herbatników dziennie i woli je od jadania płatków śniadaniowych na mleku.

Ponieważ jest kilka rodzajów błonnika różnie działających w ustroju i wy-stępujących w różnych produktach, skuteczna dieta wysokoresztkowa powinna być urozmaicona. Jeśli, na przykład, będziesz jadł tylko chleb razowy, możesz liczyć jedynie na dobroczynne oddziaływanie celulozy i hemicelulozy na funkcje twego przewodu pokarmowego. Ale jeśli do twego codziennego jadłospisu wejdą też jabłka, pomarańcze, banany, owoce jagodowe i takie warzywa, jak fasola, marchew oraz ziemniaki, to dzięki obecnym w nich pektynom (jabłka!) oraz gumom i śluzom zmniejszysz również zawartość cukru i cholesterolu we krwi.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie