Dieta a zaburzenia rytmu dobowego

Jak uniknąć dolegliwości związanych ze zmianą rytmu dobowego lub przynaj-mniej je zmniejszyć – to podstawowy problem w podróży. Są mi znane dość skomplikowane procedury zapobiegawcze, które zaczyna się stosować na kilka dni przed wyjazdem i kontynuuje po przyjeździe na nowe miejsce. Później opiszę jedną z nich. Teraz jednak udzielę paru rad tym, którzy nie mogą lub nie chcą poświęcać temu aż tyle uwagi i czasu.

Jeśli wybierasz się w długą podróż samolotem do innej strefy czasowej, postaraj się lecieć w dzień. Całonocny lot, oprócz zmian rytmu biologicznego, dodatkowo spowoduje zmęczenie. W samolocie spożywaj lekkie posiłki, unikaj alkoholu, pij dużo wody i szukaj okazji, by wstać i zrobić kilka kroków – tak często, jak to możliwe.

Bawią mnie zawsze rady, żeby nie przestawiać swojego zegarka, gdziekolwiek się jest, i nadal wstawać, jadać i chodzić spać o swoich porach. To może dobre dla prezesa General Motors w krótkiej podróży służbowej. On może dyktować czas 1 miejsce spotkań podwładnym i petentom. Ale jeśli nie jesteś tak ważną personą, tylko po prostu jedziesz na wakacje, możesz mieć poważne problemy prosząc służbę hotelową o przyniesienie śniadania o drugiej po południu, a kolacji o drugiej nad ranem.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie