Dieta obniżająca poziom cholesterolu

Przypuśćmy, że masz poziom cholesterolu 270, a HDL 45, ich stosunek wynosi więc 6:1. To za dużo. Zaprzyjaźniony naukowiec zajmujący się lipidami sprawdza ci apo B i stwierdza podwyższony poziom. Jesteś zatem zagrożony. Co powinieneś w takiej sytuacji robić?

Zacznijmy od diety. Aby wpłynąć na poziom cholesterolu, należy wiernie i wytrwale przestrzegać odnośnych zaleceń dietetycznych. Cholesterol znajduje się przede wszystkim w tłuszczach nasyconych, „niedobrych”, które są głównie w pożywieniu pochodzenia zwierzęcego, szczególnie w jajkach, czerwonym i tłustym mięsie, podrobach, takich jak wątroba, nerki i móżdżek, w maśle, śmietanie, pełnym mleku i jego przetworach. A więc im mniej się je wołowiny, baraniny i wieprzowiny, tym lepiej. Należy unikać jajek, tłustych serów i pić chude mleko. Jeść twarogi, jogurty i lody tylko z mleka chudego (lub sojowego).

Piec w domu takie ciasta, do których nie trzeba używać całych jajek, tylko same białka. „Niedobre” tłuszcze występują również w produktach niezwierzęcych, takich jak olej kokosowy i palmowy (używane jako substytuty śmietany, zwłaszcza do wyrobu niektórych mrożonych deserów) oraz masło kakaowe (używane do wyrobu czekolady). Margaryna produkowana z nienasyconych, „dobrych” ole-jów roślinnych (głównie kukurydzianego lub słonecznikowego) jest wśród zwo-lenników diety niskocholesterolowej popularnym substytutem masła. Jest ona miękka, nie formowana. Natomiast margaryny utwardzane, używane zresztą głównie do smażenia, są zwykle mieszaniną nasyconych tłuszczów zwierzęcych i niepełnowartościowych roślinnych, tak że należy ich unikać.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie