Dobre nawyki na co dzień

Jeśli chodzi o nawyki codzienne, trzeba się przyzwyczaić do picia wody w dużych ilościach, przynajmniej 8 pełnych szklanek (osoby cierpiące na choroby serca lub nerek powinny jednak przedtem zasięgnąć porady lekarskiej). Jeden z moich pacjentów, siedemdziesięciosześcioletni mężczyzna, oznajmił mi, że ostatnio cierpi na zaparcia. Dotychczas co rano oddawał stolec z punktualnością zegarka, a teraz zdarzało się to co trzy lub cztery dni, więc stolce były twarde i bolesne. Nie były cieńsze i nie widział w nich krwi. Wywiad też nie wskazywał na żadną poważną chorobę. Niemniej jednak przebadaliśmy go dokładnie, aby wykluczyć możliwość ukrytego guza w jelitach. Żadne badanie nie ujawniło nieprawidłowości. W końcu jednak przyczyna się wyjaśniła. Okazało się, że pacjent musiał często oddawać mocz z powodu przerostu gruczołu krokowego. Ponieważ był zmuszony wstawać trzy, cztery razy w nocy, aby opróżnić pęcherz, doszedł do wniosku, że powinien pić mniej wody. Wkrótce potem zaczęły się kłopoty z zaparciem. Pacjent poddał się operacji prostaty i szybko wrócił do zdrowia. Parcie na pęcherz moczowy już mu nie dokuczało i gdy znowu zaczął pić tyle wody, co przedtem, zaparcia przestały go nękać.

A teraz kilka słów o znaczeniu ruchu. Gimnastyka pobudza jelito grube do skurczów i wydalania kału. Żeby uniknąć zaparcia, trzeba być aktywnym fizycznie. Szczególnie dotyczy to ludzi starszych. Aktywny fizycznie człowiek po sześćdziesiątce oddaje stolec równie często, jak człowiek młody. Kiedy zaś choroba – atak serca, operacja, infekcja czy uraz – zmusza kogoś do leżenia w łóżku, wtedy zaczynają się z tym problemy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie