Gdy stolce są regularne

Skąd wiadomo, że organizm otrzymuje wystarczającą ilość błonnika? Wystarczy zwracać uwagę na wypróżnienia. Gdy stolce są regularne, luźne i wydalane bez trudności, nie trzeba zwiększać ilości błonnika w diecie.

Na koniec wspomnę o minimalnym wprawdzie, lecz istniejącym czynniku ryzyka związanym z dietą błonnikową. Otóż z powodu szybkiego opróżniania się jelit niektóre ważne składniki mineralne znajdujące się w pożywieniu (cynk, żelazo, magnez i wapń) wydalane są wraz ze stolcem. Ich faktyczny niedobór może jednak wystąpić tylko u osób, które w ogóle bardzo źle się odżywiają, a spożywają przy tym duże ilości błonnika, jak np. mieszkańcy afrykańskich wiosek. W normalnych warunkach jest to rzadkością, choć może się zdarzać wśród uboższych osób w starszym wieku.

Podsumowując ten rozdział doradzam wszystkim moim pacjentom, żeby własne dzieci – od ich lat najmłodszych – przyzwyczajali do diety błonnikowej (a przy okazji do mniejszej ilości soli, cukru i tłuszczu). I by zachęcali je do codziennej porcji ćwiczeń fizycznych. Te utrwalone w dzieciństwie zdrowe nawyki, a potem unikanie nadmiernych iloości alkoholu, niepalenie tytoniu i nieuznawanie „weekendowych” narkotyków – to wszystko naprawdę skutecznie chroni przed poważnymi chorobami, których się lękamy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie