Gumy i śluzy

  • Gumy i śluzy obecne podczas trawienia w żołądku wpływają regulująco na poziom cukru we krwi, zabezpieczając przed cukrzycą. W już rozwiniętej cukrzycy spożywanie błonnika zmniejsza wchłanianie glukozy, a więc może zmniejszyć zapotrzebowanie na przyjmowanie insuliny lub doustnych preparatów przeciwcukrzycowych.
  • Gdy organizm wchłania mniej cukru, wytwarza też mniejsze ilości insuliny (wspomagającej przenikanie glukozy z krwi do komórek). Stwierdzono, że przy zmniejszonej produkcji insuliny w ustroju obniża się ciśnienie krwi. W ten sposób dieta błonnikowa chroni przed nadciśnieniem.
  • Stosowana przez dłuższy czas dieta błonnikowa powoduje utratę wagi ciała, dzięki czemu kości i stawy są mniej obciążone, a tym samym mniej podatne na wszelkie zmiany zwyrodnieniowe.

Mimo że argumenty przemawiające za stosowaniem diety błonnikowej wydają się wystarczające, niektórzy lekarze odnoszą się do niej sceptycznie. Nie mogą jednak kwestionować naukowo udowodnionej zależności między błonnnikiem a nowotworami. Powołując się na rezultaty badań, dyrektor amerykańskiego Instytutu Walki z Rakiem stwierdził, że gdyby Amerykanie zwiększyli spożycie błonnika przzynajmniej do 30 g dziennie, liczba osób umierających co roku na raka okrężnicy i odbytnicy zmniejszyłaby się o 20 000.

Moje obserwacje z praktyki lekarskiej potwierdzają dobroczynne działanie błonnika. Wprowadzenie diety błonnikowej zapobiegło zaparciu w kilku bardzo trudnych przypadkach – u kobiet ciężarnych, u osób starszych i u obłożnie chorych. Szczególne znaczenie ma – jak zauważyłem – po zawale, kiedy niewskazany jest wysiłek przy oddawaniu stolca. Leczenie dietą błonnikową dawało też dobre skutki przy innych dolegliwościach.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie