Jaką rolę odgrywa błonnik?

Błonnik w naszej diecie to te składniki pokarmów pochodzenia roślinnego, które są odporne na enzymy trawienne w jelitach. Z uwagi na funkcję, jaką pełnią w ustroju, wyróżnia się zasadniczo dwa rodzaje tych składników: pierwszy to celuloza i hemiceluloza, drugi – pektyny oraz gumy i śluzy. Mimo że błonnik nie jest trawiony, jest substancją aktywną w przewodzie pokarmowym. Celuloza przechodząc przez okrężnicę wchłania wodę i dzięki temu kał, którego stanowi część składową, nasiąka wodą, przez co staje się cięższy i bardziej miękki. Pektyny oraz gumy i śluzy sprawiają, że pokarm pozostaje dłużej w żołądku i jelicie cienkim, przez co proces trawienia przebiega wolniej i bardziej równomiernie. A teraz już konkretniej o tym, w jaki sposób dzięki swym właściwościom błonnik zapobiega określonym chorobom.

• Spożyty błonnik celulozowy nadając masie kałowej odpowiednią konsystencję sprawia, że szybciej i łatwiej opuszcza ona jelita. Zapobiega to zaparciu. Wiele środków przeczyszczających, między innymi preparaty otrzymywane z nasion Plantago psyllium (Babka płesznik), zawiera właśnie celulozę.

• Dieta błonnikowa zapobiega nowotworom okrężnicy dzięki temu, że wszelkie czynniki nowotworowe obecne w masie kałowej mają mniej czasu, żeby móc działać uszkadzająco na śluzówkę tego odcinka jelita grubego.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie