Jeśli chcesz mieć regularne stolce

Jeśli chcesz mieć regularne stolce, przede wszystkim nie lekceważ sygnałów parcia. Większość funkcji organizmu ma ustalony cykl i odbywa się niemal automatycznie. Niedobrze jest je powstrzymywać. Np. gdy przychodzi pora regularnego posiłku, zaczynamy odczuwać głód z wahaniami nie godzinowymi, a minutowymi u kobiet miesiączka pojawia się w stałych odstępach czasu, dokładnie co dwadzieścia siedem, co dwadzieścia osiem albo co dwadzieścia dziewięć dni gdybyśmy mierzyli sobie temperaturę co kilka godzin, różnice wynosiłyby 1-2 kreski i byłyby identyczne każdego dnia o tych samych porach. Większość z nas posiada „wewnętrzny budzik”, który sprawia, że co rano budzimy się prawie o tej samej porze. Te wszystkie złożone mechanizmy wewnętrzne sprawiają, że funkcjonujemy jak w zegarku, a takiemu mechanizmowi podlega też parcie na stolec. Lekceważenie od czasu do czasu fizjologii może ujść nam płazem, ale jeśli stanie się nawykiem, w końcu doprowadzi do przewlekłego zaparcia. Często zdarza się to ludziom z osobowością typu A, energicznym i aktywnym, którzy zawsze mają na głowie ważniejsze sprawy niż oddanie stolca. Zjawisko to występuje również wśród chorych w szpitalach, u starszych ludzi w domach opieki, także u dzieci w szkołach. Wszyscy oni celowo odwlekają korzystanie z toalety, ponieważ ta, do której mogą się udać, nie jest na ogół zbyt czysta, nie zapewnia zupełnego odosobnienia itp. Wielu z nas rano bardzo się spieszy. Naprędce zjadamy śniadanie, żeby nie spóźnić się do szkoły, na autobus czy pociąg.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie