Jeśli udział kalorii z tłuszczów ma się zmniejszyć,

Jeśli udział kalorii z tłuszczów ma się zmniejszyć, trzeba zwiększyć spożycie węglowodanów, tak by ich udział kaloryczny wzrósł do 55 procent. Powinny to być węglowodany złożone, których źródło stanowią świeże warzywa, owoce, soja, groch i fasola oraz pełne ziarna zbóż. Pozostałe 15 procent kalorii powinno pochodzić z pełnowartościowego białka.

WERSJA II – ostrzejszy reżim dietetyczny – jest dla tych, u których poziom cholesterolu waha się między 220 i 275 mg i/lub w których rodzinie odnotowano przypadki choroby wieńcowej. W tej diecie ogólne spożycie tłuszczów ogranicza się do 25 procent, czyli nieco ponad 8 procent dla każdego rodzaju tłuszczu. Więcej niż w poprzedniej wersji, bo 60 procent kalorii, powinno pochodzić z węglowodanów. Spożycie białka utrzymuje się na poziomie 15 procent. W praktyce oznacza to, że nie ma miejsca dla żółtka kurzego jaja. Co najmniej trzy razy w tygodniu danie mięsne należy zastąpić „zdrowym dla serca”, czyli rybą, kurczakiem bez skóry, potrawą z warzyw. Dokładne przestrzeganie zaleceń wersji II oznacza dzienne spożycie cholesterolu w ilości 200 do 250 mg.

WERSJA III – prawdziwie rygorystyczna dieta – przeznaczona dla osób, które z jednej strony są bardzo obciążone rodzinną historią przedwczesnych zachoro-wań na wieńcówkę i z drugiej, same mają poziom cholesterolu wyższy niż 275 mg% albo poziom LDL wyższy niż 170 mg. Jeśli ktoś uznał restrykcje dietetyczne w wersjach I i II za surowe, niech się dokładnie przyjrzy tej ostatniej. Tutaj całe spożycie tłuszczów nie może przekraczać 20 procent wszystkich kalorii, cholesterol jest ograniczony do 100 mg dziennie. Oznacza to zaledwie 85 g mięsa lub ryb, lub drobiu dziennie, z całkowitym wyłączeniem mięsa czerwonego, za to dużo fasoli, grochu, soczewicy, no i, oczywiście, surowych warzyw oraz owoców. Wskazane jest przejście na mleko sojowe. (W USA dostępne jest w postaci smacznego produktu o konsystencji lodów, o różnych smakach i różnej wartości kalorycznej.)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie