Przed pójściem spać

<p>Dopóki nie poczujesz się senny, nie udawaj się na spoczynek. Nie leż w łóżku, czekając na sen. Jeśli przez pół godziny przewracasz się z boku na bok, nie męcz się dłużej. Wstań, przejdź do innego pokoju i dopiero, gdy znowu poczujesz się zmęczony i senny, wróć do łóżka, by zasnąć. Nie zegar ma dyktować, kiedy się idzie spać, <!–more–> lecz uczucie senności. To bardzo ważne. Gdy ogarnia senność, nie pora wtedy na rozpoczynanie pracy nad papierami, które się przyniosło z biura do domu. Podobnie jak zwyczaj od- czekiwania z oddaniem stolca do momentu znalezienia się we własnym domu może doprowadzić do przewlekłego zaparcia, tak powtarzające się odwlekanie pójścia spać, gdy organizm jest do tego gotów, może zakończyć się bezsennością. Nie znaczy to, że nie należy ustalić regularnego rytmu dnia i nocy. Nasz organizm lubi rutynę. Najlepiej wypracować nawyk porannego wstawania o tej samej godzinie – każdego dnia, niezależnie od godziny pójścia spać ostatniego wieczoru. Nawet gdyby oznaczało to czasem celowe obudzenie się z krótkiego snu. Wstań mimo zmęczenia i niewyspania i nie kładź się, dopóki wieczorem nie staniesz się zdecydowanie senny. Taka dyscyplina rozwiązuje zwykle problemy związane z zasypianiem. Jeśli źle śpisz w nocy, nie ucinaj sobie drzemki podczas dnia. To klasyczne błędne koło. Sen w czasie przeznaczonym na czuwanie nie jest tym odpoczynkiem dla organizmu, o który chodzi. Widok ludzi śpiących smacznie z książką na piersiach lub chrapiących przy nastawionym na cały regulator telewizorze mógłby sugerować, że lektura lub oglądanie telewizji w łóżku to idealne środki nasenne. A jednak tak nie jest, chyba że program jest nieciekawy lub książka nudna. Jeśli trzymają w napięciu lub rozśmieszają, nie sprowadzą snu. Tym bardziej papiery wzięte do łóżka, by jeszcze popracować przed snem. Teczkę służbową z jej zawartością zostawia się w innym pokoju. Zmartwienia, napięcia, terminy, problemy i decyzje nie nadają się „do poduszki”. Chyba wszystkim wiadomo, że należy unikać obfitych i późnych kolacji, ale może nie wszyscy wiedzą, iż są produkty, które można na wieczór zalecać z racji tego, że zawierają tryptofan – jeden z aminokwasów – wywołujący uczucie senności przez działanie na mózg.</p>

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie