Przyczyny halucynacji

Uznałem, że sprawa nie cierpi zwłoki. Niezrównoważony emocjonalnie i agre-sywny człowiek z objawami paranoi jest potencjalnym mordercą. „Czy te objawy wystąpiły nagle?” – spytałem.

„Nie, to już trwa od kilku tygodni, ale z dnia na dzień jest coraz gorzej. Nie wiem, co robić. Z jednej strony nie mam odwagi zostawić go samego, z drugiej – boję się z nim przebywać. Mam wrażenie, że nic do niego nie dociera. Gdy mówię mu, że jego postępowanie jest po prostu śmieszne, i staram mu się wyperswadować podejrzliwość, patrzy na mnie bez słowa i tylko się ironicznie uśmiecha. Co mam robić? On zachowuje się zupełnie irracjonalnie. To wygląda na chorobę Alzheimera, nie uważa pan?”

Odwiedziłem Bruce’a i stwierdziłem, że relacje jego żony nie były przesadzone. Jego zachowanie stało się zupełnie irracjonalne i urojeniowe. Ani na podstawie wywiadu (zadawałem jej i jemu te same pytania, na jakie odpowiadali kilka lat temu, przy poprzednim incydencie z Bruce‘em), ani na podstawie badania nic nie stwierdziłem. Skierowałem go więc do świetnego neurologa.

Mój kolega postawił rozpoznanie, które, szczerze mówiąc, nie przyszło mi do głowy. „Założę się, że przyczyną halucynacji i nienormalnego zachowania tego pacjenta jest naparstnica, którą zażywa w związku z arytmią serca”. Muszę przyznać, że nie byłem zachwycony słysząc z ust neurologa opinię na temat toksyczności środka nasercowego! I wydawało mi się to mało prawdopodobne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie