Regularne stolce

Regularne stolce w znacznym stopniu zależą od diety – bogata w błonnik skutecznie zapobiega zaparciu. Najbogatszym źródłem błonnika jest pełne ziarno, a zaraz po nim owoce i warzywa. Każdemu pacjentowi, który narzeka na zaparcie, doradzam spożywać najpierw łyżeczkę otrąb dziennie i stopniowo zwiększać ich ilość, aż do pół filiżanki dziennie. To zwykle wystarczy dla utrzymania normalnej perystaltyki jelit. Trzeba jednak pamiętać, że produkty te dają najlepszy efekt, gdy pije się także duże ilości wody.

Leki przeczyszczające należy stosować tylko w ostateczności. Utrwalają tylko kłopoty zamiast pomóc. Znam wiele osób, które się od nich „uzależniły” i co-dziennie muszą pobudzać jelita do akcji, zażywając coraz większe dawki. Jeśli uważasz, że sytuacja dojrzała do tego, by przez jakiś czas brać coś na zaparcie, zacznij od środków wpływających na konsystencję kału, takich jak otręby czy metyloceluloza, psyllium lub polikarbofil. Działają one bardzo podobnie jak błonnik zawarty w produktach żywnościowych, ponieważ w jelicie łączą się z wodą rozcieńczając i zmiękczając kał, który wtedy łatwo wydalić.

Nie należy stosować płynnej parafiny. Jest ona środkiem drażniącym, a jeżeli przypadkowo dostanie się „nie tam, gdzie trzeba”, np. do tchawicy, w konsekwencji może się nawet rozwinąć zapalenie płuc. Organizm w ogóle źle znosi substancje oleiste. Poza tym parafina utrudnia wchłanianie rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A, D i E, a najczęściej zażywa się ją przy posiłku – by jakoś „przeszła”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie