Utratę słuchu mogą spowodować niektóre LEKI

Utratę słuchu mogą spowodować niektóre LEKI, które są potencjalnie „ototok- syczne”, w tym niektóre powszechnie stosowane. (Trzech na tysiąc hospitalizo-wanych pacjentów cierpi z powodu przejściowej utraty słuchu spowodowanej działaniem przyjmowanego leku. Wiele lat temu jedną z moich pacjentek w szpi-talu była nastolatka z dolegliwościami ze strony serca. Otrzymywała kilka leków na wzmocnienie serca i wyrównanie tętna. Pewnego ranka, w czasie obchodu, zapytałem ją, jak się czuje. Wyglądała niewyraźnie. „Słucham? Nic nie słyszę z powodu tych robót prowadzonych na zewnątrz. Doprawdy, nie powinno się na to pozwalać w nocy w pobliżu szpitala. Nie zmrużyłam oka.” Zgadzałem się z nią co do zasady, tylko że nie słyszałem żadnych huków ani turkotów, na jakie się skarżyła. Dla upewnienia się wyjrzałem jeszcze przez okno: podwórko było puste. Hałas, o którym mówiła dziewczyna, powstawał dosłownie w jej głowie, mnie zaś nie słyszała, a wszystko to spowodowane zostało przez chinidynę, którą zażywała na serce. Kiedy lek został odstawiony, objawy ustąpiły. Dziewczyna miała szczęście, ponieważ w jej przypadku utrata słuchu okazała się odwracalna, także dzięki temu, że zasygnalizowała problem natychmiast. Głuchota wywołana przez leki bywa jednak podstępna, postępująca, często jest nie rozpoznana i staje się nieodwracalna.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie